Puerto Iquazu (Argentinie)

Daar zitten we dan aan de andere kant van de rivier, van de watervallen. Het is hier heerlijk, voelt als vakantie! We kwamen vrijdagmiddag aan, een ritje van niks, maar een wereld van verschil. Een hostel met een superkrachtige straal warm water, levendig plaatsje, goede wijnen, kortom voelt heel goed.

Vrijdagnacht, het was al voorspeld, was het enorm gaan stormen. Rond elf uur ´s avonds ging het heel hard waaien, vervolgens regenen, keihard, en onweren, nog harder. En dat bleef de hele nacht zo doorgaan. De kinderen hadden er niets van, die slapen overal doorheen. Zaterdagochtend was het nog wel bewolkt, maar opgehouden met regenen en zacht van temperatuur. Ideaal dus voor een wandeltochtje bij de watervallen.Om half 9 in de bus en voor 9 uur stonden we binnen de hekken. Aan de Argentijnse kant hebben ze meer dan 1 wandeltocht om te maken. Wij kozen voor de ´Lower trail´, een wandeling van ongeveer twee uur, veel hoogteverschil heeft en waarbij je ook nog naar een eilandje kan. Het was een mooie tocht, het was rustig en we de kids hebben goed geklommen bij de hoogteverschillen.

De Argentijnse kant vonden wij persoonlijk veel mooier dan de Braziliaanse. Je loopt over (verschillende) paden door regenwoud, kan dicht bij de watervallen komen en de Diabolo del Gargata (Duivelskeel), geweldig indrukwekkend. Natuurlijk is het met meer water nog mooier, nog meer watervallen, nog indrukwekkender, maar dit was voor ons ook al prima. De Braziliaanse kant geeft een goed overzichtsbeeld, je ziet de watervallen aan de overkant liggen, op een rij. Maar echt dichtbij kun je maar op 1 punt komen. Wie wil moet volgend jaar de video komen bekijken. Het geluid en de impact van de watermassa bij Duivelskeel kun je niet uit een foto halen. Al met al hebben we de hele dag in het nationale park doorgebracht.

De volgende dag zijn we weer teruggegaan (met de kaartjes van de dag daarvoor krijg je 50% korting) er waren nog zoveel paden die we wilden lopen. We kozen dit keer voor de Macuco trail, een pad door regenwoud naar een ´stand alone´ waterval, waarbij heel veel vogels te ontdekken zijn. Folder mee met welke vogels, dan en lopen maar. Helaas zat het niet helemaal mee. Het begon er al mee dat ik mij vinger openhaalde, niet ernstig, wel lastig. De kinderen waren ook nog een beetje moe van de dag daarvoor en er vlot ging het allemaal niet. De enige die snel ging was Maaike, want die werd gek van de vliegen die de hele tijd op haar benen zaten en als ze nu maar snel ging huppelen zouden ze wel bij haar wegblijven, was haar redenatie. Naast vliegen hebben we ook een toekan gezien, die konden we afvinken van het lijstje! En nog veel meer vogels, waar we de namen niet allemaal van kennen. En toen ... ging ik door mijn enkel. En goed ook. Dan kun je twee dingen doen: been omhoog en ijs erop of de schoen aansnoeren en doorlopen. Aangezien we voor de eerste optie net iets te weinig mogelijkheden hadden, kozen we voor de tweede. Maar we zijn wel gelijk omgekeerd. We moesten nog een kilometer tot aan de waterval en dan weer 3 terug, dat was niet verstandig.  Maar al met al was het een mooie wandeling.  We zijn heerlijk uitgebreid gaan eten en toen konden we er allemaal weer tegen. Na een fles wijn en mijn been omhoog ´s nachts, ging het de volgende dag ook met de enkel weer beter.

De volgende dag was een rustdag hadden we afgesproken en zie, het werd gelijk mooi weer. Iedereen zijn zwembroek aan en de rest van de kleren naar de laundry service (werkt alleen met mooi weer, namelijk). We hebben een heerlijk ontspannen dagje doorgebracht in en rondom het zwembad, foto´s bijgewerkt, mail en verhalen bijgewerkt, Peter en Milan ´s middags bijgeslapen en ik heb eindelijk mijn bikini aangedaan om al het wit weg te werken (niet gelukt). We hebben de bus geboekt naar Colon, een stadje tussen hier en Buenos Aires aan de grens met Uruguay. We vertrekken dinsdagavond kwart voor 6 en komen daar de volgende dag aan om half 7 ´s ochtends. Dinsdag wordt dus weer een dagje aan het zwembad (het is wederom mooi weer) en kan ik nog net dit laatste verslag erop zetten. Helaas doet het wireless netwerk het niet, dus de foto´s erbij gaat niet lukken, maar die komen nog!!! Tot in Colon!!